Sidor

fredag 28 september 2012

Introduktion av linjära funktioner

Jönsson och Lingefjärd skriver i sin bok IKT i grund- och gymnasieskolans matematikundervisning (Studentlitteratur, s. 21) om vikten av olika representationer. De beskriver begreppen linjär funktion och proportionalitet med fem olika representationer.

Fysisk representation presenteras med någon slags av aktivitet. De ger exempel på att mäta upp havregryn och vatten vid grötkokning.

Med verbal representation menas att man muntligt förklarar innebörden av en linjär funktion och hur den är uppbyggd. Förklaringen innehåller en beskrivning av hur andra värden erhålls.

När linjära funktioner ska representeras numerisk används tre tabeller med värden för tre olika linjära funktioner.

Den bildliga representationen är en graf.

I den symboliska representationen används matematiska formuleringar. Om y är proportionell mot x kan vi formulera det i uttrycket y = kx.

Senare i boken skriver de om olika uttrycksformer och att representationer och uttrycksformer går in i varandra. De beskriver att den fysiska representationen kan uttryckas på olika sätt. T.ex. kan man visa det med hjälp av en video.

När jag ska presentera linjära funktioner i matematik 2b ska jag försöka tänka på dessa olika representationer och hur jag uttrycker dessa. Jag ska använda mig av en film kombinerat med fysisk representation. Jag gillar exemplet med grötkokning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar